pondělí 8. prosince 2008

Babylon A.D. 3/10 (cípovina měsíce)

Mám rád Vina Diesela. Samozřejmě myšleno tím filmově-fandovským způsobem. Tehdy před lety, když jsem ho náhodou viděl na ČT2 v Černočerné tmě, jsem si říkal, že tenhle mlaďoch (pravda, bylo mu tehdy už 33) je docela "cool" a ten film byla paráda, byť tenhle příšerkovsko-hororový žánr nemusím. Každopádně Riddick byl frajer, měl look jaký má správný drsňák mít - tj. kopa svalů, holá lebka, cool brýle a ještě víc cool očička... černý outfit (kapsáče+tílko, aby vynikly svaly) byl ještě příhodnější a to všechno podtrhoval pro změnu cool hlas vydávající jednu drsnou hlášku za druhou...
Bohužel časy se mění a tak poslední fajnový film, který jsem s Vinem Dieselem viděl, byl (pro změnu) Riddick: Kronika temna. I když on je fakt, že toho panáček moc nenatočil... Postupně jeho sláva zachází a Vin neví kudy kam - aspoň se to o něm píše a po tom co sleduju jaké filmy se mu zařezávají do pažby filmového portfolia, musím souhlasit... Ochránce (s krásným slovenským všeříkajícím názvem "Dudlikátor") stál prý za prd, Rychle a zběsile 3 šlo mimo mě (prý taky kravina) a když se vrátím před tyhle filmy, Flákači a Osamělý mstitel byly taky nic moc filmy, možná i díky tomu, že místo snahy o akci se Vin snažil o herecké výkony...

"...vidím světlé zítřky!"

No a pak Vin Diesel přišel do kin s Babylonem A.D.. A nutno říct, že takovou kravinu jsem dlouho neviděl, srovnatelný je snad jen Doomsday, ten měl podobně debilní scénář a recenze filmu v Cinemě byla zábavnější než poslední číslo srandokapsu...
Většinou se držím pravidla, o ději říkat jen minimum, ale tentokrát vás musím varovat... Vezmeme to postupně - hlavní hrdina se jmenuje Toorop. Blbější jméno jsem neviděl. Úvodní scéna filmu (nepočítám-li rádoby filosofování při titulcích) ještě vypadá nadějně - hraje drsná hudba, Toorop drsně kráčí ve zpomaleném záběru rádoby postapokalyptickým Ostravsko-Ruským sídlištěm, aby vymlátil prachy z prodejce zbraní - zřejmě i v budoucnu se prodávají čínské šunty. Cestou domů potkává samé Rusy, o to víc pak překvapí osamocený česky mluvící mladík... Asi to má symbolizovat onen Babylon v názvu, když tu tedy máme na jedné hromadě Američana mluvícího rádoby rusky, Rusy mluvící pravděpodobně rusky a navrch jednoho Čecha. A to nemluvím o místním ruském mafiánu Gorskym (Gerard Depardieu), s nosem celoživotně chlastajícího Cyrana...takže uslyšíme Francouze mluvit anglicky s ruským přízvukem...No nic, to odbočuji...

Právě GorskyTooropovi nabídku, která se neodmítá - dostane za úkol do "emeriky, země neomezených možností a kvalitní lékařské péče", převést Auroru - nikoliv ten památný křižník, ale jakousi záhadnou chovanku řádu Neolitů. Výměnou za tuto službičku si bude moci nechat "genetický pas", který mu umožní se vrátit do "emeriky". Následuje hodinové, mírně akční a hodně fádní cestopisné nic, kdy Toorop doprovází Auroru přes Beringovu úžinu směrem na východ, cestou se stávají celkem záhadné věci, které čekáte, že vám ve finále někdo vysvětlí - například to, že Aurora vycítí bombu na jednom tržišti. Sem tam, když se zrovna nekecá nebo se někdo s někým nemlátí, proběhne scéna s tajuplným doktorem (otec Aurory) nebo velekněžkou Neolitů. To si ještě pořád říkáte, že by to mohlo dopadnou dobře. Myslím tím s filmem samotným. S příběhem to není tak jisté, vzhledem k úvodní zmínce u titulků, že Toorop zemře... Během cesty se Toorop sbližuje (trošku záhadně a fofrem) s Aurorou, hašteří s její "chůvou" a přibližuje se k cíli. Do toho se pletou lidé usilující o Auroru, ačkoliv tedy nevíme jistě ke které "frakci" patří (doktor/neolité/Gorskyho lidé) a je nám naznačeno, že by mohla být nositelkou jakéhosi viru... Ovšem závěrečná dvacetiminutovka je jedno velké WTF.
Všichni tři se dostanou do Ameriky, vypadající málem jako z Pátého elementu. V cílovém bytě je navštíví záhadný doktor, Aurora řekne, že neposkvrněně počala a před domem se zjeví dvě, proti sobě stojící armády bodyguardů, kteří se z počátku chovají spíše jako na tuning srazu... Jedni od velekněžky, druzí od Gorskyho... na finále se všichni postřílí, Aurora zastaví silou vůle raketu, čímž zabije Tooropa... Spolu s hlavním hrdinou se probereme ze šoku u doktora, otce Aurory - tedy spíše stvořitele, než otce...dozvíme se nějaké bláboly beze smyslu, jako by dialogy psal politický poradce, uvidíme jedno vyvolání předsmrtných vzpomínek a najdeme Auroru v Kanadě. Střih. Aurora umírá v nemocnici. Střih. Toorop odchází do domu s malým černouškem a blonďatou holčičkou. Stmívačka. Titulky... WTF.

Pokus o Potomky lidí? Pokus o Blade Runnera? Pokus o film? Těžko říct... každopádně film smrdí nůžkami na sto honů a toho, kdo už tak dost špatný film tímhle způsobem ještě víc zprasil, bych chtěl dostat do rukou. Hlavní problém je v tom, že z filmu je cítit snahu o velkofilm - někdo tu chtěl vytvořit celý svět a kulturu, narvat tam hodně akce, poselství a nějaký neopunk, nebo já nevím co... Prostě smrdí to vším možným, ale výsledek je hodný mixu z hrnce pejska a kočičky. Od všeho něco, ale výsledek není stravitelný... Například by mě hodně zajímalo, jak to, že Aurora měla své superschopnosti. Proč zemřela? Jak to, ksakru, že počala? A jak to, že má černocha s blondýnou - to ti černoši opravdu musí hrát v každém filmu? Kdy se Toorop s Aurorou stihli tak sblížit? Proč byl Toorop vykázaný z Ameriky? O co šlo Gorskému? Proč má Toorop tak hnusné kérky? A proč tu ptákovinu vůbec někdo natočil...?
Navíc mě překvapuje, že relativně kvalitní herci, vyskytující se zpravidla ve filmech úplně jiného žánru, se nechali ukecat do takové kraviny - jak Depardieu, tak Michelle Yeoh tu působí jako zjevení - Depardieuho možná ani nepoznáte a výkon Michelle Yeoh působí vedle těžkotonážního Diesela jako castingový omyl nebo minimálně role z jiného filmu.
Škoda dalších slov a hodiny a půl času u filmu strávených...Filmu se vyhněte obloukem - 3/10.

Žádné komentáře: