pátek 15. února 2008

Já, legenda (I am Legend)

Aby jsme si rozuměli. Já jsem sice taky legenda, ale tentokrát mám na mysli Willa Smithe... respektive Roberta Nevilla... respektive jeden rozporuplný film... (předesílám že recenze asi bude urýpaná)

Ale hezky od začátku... Kdo se trochu zajímáte o filmy, jistě vám neušlo, že se koncem roku hodně mluvilo a psalo o filmu "Já, legenda". Všichni věděli, že tam hraje "Zpívající čerstvý černý princ v černém z Bell Air" a že to bude drahé, velkolepé, opuštěné a zajímavé.
Asi takhle - když jsem na to šel do kina, už jsem byl informovaný o některých důležitých a méně důležitých faktech, z kterých jsem si udělal představu, o čem to asi bude...
Hrát tam bude jen Will Smith a jeho fenka německého ovčáka, Will bude hrát vědce, který má něco společného s tím, že je ve dne v New Yorku sám a v noci je rád, když to tak zůstane, ve dne si rád zaloví srnky na Manhattnu, zahraje golf na levém křídle černého Lockheedu, co umí aspoň 6 machů (a možná aspoň dvě Šebestové) a rozhodně z toho všeho není nadšený... (stejně jako na závěr já divák). Krom toho se tam budou vyskytovat mutanti, kterým by se taky mohlo říkat upíři, protože jsou citliví na světlo (možná i na česnek, ale Will snídá ovesné vločky) a Will se jich právem bojí. Já bych se bál taky. Tohle všechno se bude odehrávat v blízké budoucnosti a nějak pozitivně to dopadne, narozdíl od knižní předlohy, která byla ... no... inspirací - to je asi to nejvhodnější slovo;-)

Pokud si dobře vybavuju (už je to týden), film začiná záběry na vylidněný New York. Režisér se do nás snaží vtlačit pocit úzkosti a ohromit nás, jak by to vypadalo kdyby jsme šli ráno do práce a vstali o 2 hodiny dřív než zbytek New Yorku - aspoň u těch, kdo v "ňůjorku" někdy byli, by to mohlo zabrat... marně přemýšlím, jestli by to u mě mělo taky efekt, kdyby mi ukázali záběry vylidněného Prostějova... Každopádně amíci z toho museli být paf. Já byl mírně zklamaný, protože na vylidněné ulice, polorozpadlé budovy a zničené mosty jsem se opravdu těšil.
Do tohoto depresivního ticha najednou vpadne Will , obtěžkaný product-placementem ("nenápadná" reklama praktikovaná umísťováním reálných značkových výrobků do filmu), čímž myslím - přijede v poslední verzi Fordu "nevímčeho", blískajícího se jako by právě vyjel z myčky. Jistě - efektní. Jistě - hezké auto. Ale mnohem víc by mi tam sedělo, kdyby přijel v nějakém otlučeném monstru jako jezdíval Mel Gibson v Mad Maxu. Člověka, který ještě po 5 minutách není otupělý scénaristovou demencí tak, jako na konci filmu, pak napadá otázka, kde to auto k sakru vzal!? Ono vůbec takových nedoladěností mi přišlo ve filmu víc. Možná mám jen jinou představu o depresivní budoucnosti bez energie, úklidových čet a s vše požírajícími mutanty za zadkem, ale... Jak to, že po třech letech jsou ulice jen mírně zarostlé plevelem? Budovy stále jako nové? Srnky si volně pobíhají po New Yorku? Kde se tam vzaly a jak to, že je mutanti ještě nesežrali? Za tři roky naroste jen taková trocha plevelu a sem tam kdesi jakási kukuřice? A na letadlové lodi byl zrovna den otevřených dveří, že mají vedle sebe naskládané letadla, která by v životě z letadlové lodi ani startovat nemohla? A čím se pořád hlavní hrdina živí? Co pije? Co tu vodu čistí, co ji pohání k němu do bytu, který stále vypadá stejně jako před 3 roky? Will si dokonce pouští sprchu, k tomu poslouchá I-pod (další product-placement) a dívá na Shrecka na posledním modelu HDTV...od které firmy jsem si nevšiml... Prostě se mi to tam vůbec nehodilo a neříkám, že by si člověk nedokázal se vzděláním jeho postavy nějak poradit, ale to co v tom filmu scénárista vymyslel, mi k situaci "3 roky po vyhynutí všech normálních lidí" nepasuje.
Scénář (spáchal ho Akiwa Goldsman) je hlavním problémem "legendy". Kdybych přehlédl předchozí, podle mě, faktické nedostatky (protože na druhou stranu - když si to neumím představit, neznamená, že to není možné), nikdo asi nepřehlédne, že film je "o ničem". Do jisté části filmu bych i to dokázal omluvit tím, že nás režisér seznamuje s postavou, utrpením, samotou, strachem, bezmocí a zoufalstvím, ale tento úvod má asi hodinu a něco. Pořádné akce se tu nedočkáte, když ale ano, je skvěle natočená a tajíte dech s očekáváním okamžiků příštích - bohužel těchto scén není mnoho, navíc když u kterékoliv z nich budete přemýšlet, bude vám jasné jak to dopadne. SPOILER - při scéně kdy Robert/Will prochází potmě skladiště a hledá svou zatoulanou psí společnici Sam jen s pomocí svítilny u hlavně samopalu, se nám sice tají dech a zcvrkává řitní otvor, ale...ALE! Když máte film o jednom herci, může se mu něco po 20 minutách filmu stát? Hm...asi těžko... (KONEC SPOILERU) A když se podobná scéna opakuje po hodině, je to úplně stejné. Vždy se totiž bojíte jen o toho psa!:-) Ne, ale teď vážně - můžete na to myslet jak chcete, říkat si, že je jasné, že Roberta nezabijí po 20 minutách, ale stejně se u těch scén budete bát, za to vám ručím:-)
A o tom to je - Will Smith hraje v tomhle filmu dobře - celý ho v podstatě táhne, režie je taky vcelku kvalitní, ale ten scénář...ten scénář... Když na vás pak Will vyrukuje se samomluvou a kňouráním "Say hello to me" tak vám ho není ani líto, ani se škodolibě nesmějete, prostě vám to přijde jen trapné... Ale tady asi selhala i ta režie.
No a když už budete vnímat film celkem pozitivně, jako já v kině (protože nad těmi nedostatky budete přemýšlet až cestou z kina), a budete spokojeni s tím jak se tam sice nic neděje, ale dobře se na to dívá, příjemně se bojíte a čekáte tu úžasnou závěrečnou pointu a pořád ještě doufáte v nějakou akci, tak se to najednou celé pomrví, Robert Neville dostane amok, přiletí Deus Ex Machina (scénárista asi zrovna propadl depresi jak z toho ven) a vše se během 15 minut zvrhne v totální popraviště předchozího stylu vypravování příběhu. Jak někdo řekl - vypadalo to na 2,5 hodiny dlouhé drama a někdo z toho udělal 1,5 hodiny dlouho hovadinu. Závěrečná pointa, kterou nemůžu napsat, vzhledem k tomu, že by to byl spoiler jako prase, není vyloženě nesmyslná, ale prostě taková...divná, uspěchaná a vůbec nevím jestli jsem byl spíš zaskočený nebo znechucený. Každopádně, konec nebyl úplně logický a rozhodně mě donutil jít s hodnocením níž, než jsem původně uvažoval.
Rozhodoval jsem se někde mezi 6 a 7 (z 10), ale vzhledem k tomu, že ten film opravdu není ničím vyjímečným, Will Smith je fajn, ale měl lepší role, na vlčáky se kouknu raději v Terminátorech a hlavně... ten scénář... tak jen 6/10 a budu doufat že se někdy objeví "director's cut", kde bude ta vystřižená hodina filmu, nebo alespoň poprava Akiwy Goldsmana...

PS: no...možný by stačilo, kdyby nám Akiwa odvykládal jak to mělo být;-) Když si sežene psa a kameramana, tak to může i odehrát;-)
PPS: to úvodní auto je Ford Shelby Mustang GT500

Žádné komentáře: