pátek 22. února 2008

Gone Baby Gone (CZ premiéra 3.4.2008)

Nestává se mi často, abych film, který by mi byl vychválen, shlédl s pocitem, že to doporučení bylo oprávněné a film opravdu stál za to. Většinou díky vysokému očekávání přichází trpké zklamání. Už je to pár týdnů, možná měsíců, kdy jsem četl do nebe vychvalující recenzi na FFFilmu a po tom co jsem film viděl, musím souhlasit. A to já jsem typ, -jak můžete vidět i z filmů, na které se těším-, který má rád rád pořádné akčňárny plné adrenalinu, komerční blockbustery, cool Michaela Baye a zpomalené záběry na napnuté svaly a hrdiny přicházející kameře v ústrety.
Nic takového v Gone Baby Gone nehledejte... "GBG" je silný příběh "ze života", v kterém nic není černé nebo bílé, každé rozhodnutí i člověk má své stinné a dobré stránky. Ústřední dvojicí je soukromé očko Patrick (Casey Affleck) a jeho partnerka v zaměstnání i životě Angie (Michelle Monoghan), kteří se živí hlavně hledáním dlužníků... Jednoho dne se ale v sousedství ztratí malá holčička a Patrick s Angie jsou najati, aby se pokusili dítě najít na vlastní pěst, byť je zmobilizovaná i polovina Bostonské policie, zastoupená mj. kapitánem Jackem Doylem (Morgan Freeman) a detektivem Remy Bressantem (Ed Harris).
Příběh se zpočátku jeví jako standardní jednoduchá detektivka, ale už po půl hodině, kdy vše vypadá na rychlé rozuzlení zápletky, je vám jasné, že scénárista si dal záležet a ještě pro nás má něco fikaného v záloze, a že se to ještě celé velice, velice zamotá.
Velká deviza snímku je, že i přes poměrně složitou zápletku, je film jako celek (potažmo i samotný příběh) bez problému uvěřitelný. Každá postava má svoji dobře vykreslenou osobnost a jak jsem již napsal na začátku - nikdo není vyloženě hodný nebo zlý, postavy se chovají logicky, tak jak by jsme od nich čekali a řeší problémy, které jsou tak nějak... "lidské" a stejně jako v životě, nic není ideální. Zároveň nás dění na plátně osloví - několikrát jsem se zamýšlel nad tím, co se ve filmu děje a proč tomu tak je a jestli bych jednal podobně, nebo jestli s tím co se děje morálně souhlasím nebo ne, což logicky beru jako velké plus a film mě tím hodně oslovil.
Další aspekty jsou jen součásti fungujícího soukolí - výborná režie Bena Afflecka je překvapením roku, nápaditý scénář je inspirován knižní předlohou (od Dennise Lehaneho, autora Tajemné řeky) a pod záštitou těchto důležitých veličin podávají kvalitní výkony nejen již zmínění ostřílení matadoři Harris s Freemenem, od kterých bychom nic jiného než kvalitu nečekali, ale i ne tak zběhlí Affleck s Monoghanovou. Jen osobně musím poznamenat, že mi chvilku trvalo, než jsem si na Afflecka a jeho přiškrcený hlas zvykl a získal k němu sympatie.
Takže co teď? Doporučuji podívat se do programu kin, kdy že Gone Baby Gone bude v tom vašem, nachystat korunky na vstupenky a vyrazit. Myslím, že vás toto drama nezklame, stejně jako nezklamalo mě...9/10

PS: Ed Harris vypadá s bradkou opravdu démonicky a na závěr jeden zajímavý odkaz pro nedočkavce...

Žádné komentáře: