sobota 16. února 2008

Filmové recenze...aneb 3 v jednom

Takže... dneska tu máme další tři výplody hollywoodské mašinerie. Zkouknul jsem je už v průběhu týdne a řekl jsem si, že se podělím o názor. Rozhodl jsem se spíš pro "formát" minirecenzí, protože to nejsou filmy, o kterých by se mi chtělo se rozepisovat nějak obšírněji, jeden z nich si to ani nezaslouží. Schválně jestli uhádnete který...

Království (Kingdom)

Terorismus.... Základní premisa filmu je prostá, přitom se jedná o docela zásadní problém - filmaři se ovšem tváří politicky korektně a tak se nepouští do filozofování kdo za co může a nesnaží se nám složitě vysvětlovat, proč se kdo chová tak jak se chová. Na začátku nám je vysvětlena "historie arabského království po vpádu bílého muže" a pak už se bez zbytečného zdržování ocitáme na Blízkém východě při sledování takřka "typicky americké idylky", kdy se několik rodin sešlo při baseballovém zápase. Idylka nevydrží příliš dlouho - po chvilce začneme mít neblahé tušení, že zápas skončí kontumační prohrou hostů pro nedostatek hráčů v poli (a přebytek ve vzduchu). Následuje přestřelka, honička, výbuch (a "těšte se" na děsivé překvapení), okamžité vyšetřování americkými expertů z FBI, kdo že vyhodil do luftu jejich kolegy a nebohé americké civilisty.. Ustřední čtveřice agentů FBI si vyšetřování bere osobně (Jamie Foxx, Jennifer Gardner, Chris Cooper a Jason Bateman) a jede vyšetřovat celý teroristický útok až do místa činu a nemusí řešit jen klasickými postupy samotné vyšetřování, ale naráží i na poněkud rozdílnou mentalitu východního světa, byť jak se později ukáže, přátelit se mohou i arabové s amíkama...
Na celém filmu je od začátku do konce vidět, že jde o profesionální, řemeslně skvěle odvedenou práci. Počínaje výbornými titulky, nezdržováním se omáčkou úvodu, spádem celého filmu, kamerou, hudbou, hereckými výkony na úrovni příjemného standardu (popravdě není tu moc prostor pro oscarové hraní), kvalitními akčními scénami a tím správným efektem, kdy se vám v půlce filmu začnou honit hlavou myšlenky, že takový teroristický útok rozhodně není žádná sranda a taky, že by mě mezi Saudy nikdy nikdo nedostal.
Možná by někdo mohl namítnout, že film je dějově chudý - tak jak jsem tu vyčítal včera filmu Já, legenda. Jsme ovšem v jiném žánru, který nám hned na začátku stanoví jasná pravidla - tady se stalo toto, vyšetřovat to budou tito a proto, na pozadí vyšetřování ukážeme střípek z arabského světa, že jsou tam fanatičtí magoři i rozumní vzdělaní lidé a celé to uzavřeme jednou krásnou větou, kterou hodíme všechny do jednoho pytle a naznačíme, že nenávist je zlá a ten kdo jedná pouze hnán nenávistí bez racionálního důvodu, je odsouzeníhodný...
Pravda - film je PROamerický. Koneckonců byl natočen američany, tak co by jste čekali (naštěstí vlajku snad neuvidíte a hrdé přednášky o tom, že američani jsou "da best" taky moc neuslyšíte. Ale když se od tohoto jednostranného postoje oprostíte, užijete si kvalitní vojenskou detektivku, která se vám vryje do paměti mimo jiné i výbornou závěrečnou půlhodinou, která je jednou velkou, výbornou, napínavou, souvislou akční scénou.
Podtrženo sečteno, viděl bych to na slabší 8/10. Sedmička je málo a čistokrevná 8 asi také ne... Víte jak to bývalo ve škole - Jedna mínus - dvojka by byla přísná, ale na jedničku to není...

Krvavý diamant (Blood Diamond)

Tak schválně - v čem jste naposledy viděli Leonarda Di Capria? Nevím jak vám, ale mě poslední dobou celkem těší, jaké role si vybírá (byť se k tomu ještě na závěr vrátím). V tomto filmu si na něj chvilku musíte počkat...
Ocitáme se totiž v Africe, v 90. létech, kdy se v Sieře Leoně děli ta největší zvěrstva, rebelové vraždili koho potkali podle hesla "kdo není s námi je proti nám" a vše financovali z prodejů takzvaných krvavých diamantů, kterém jim hledali zotročení "bratři a sestry" a jejich děti...zkrátka ti, které při svých smrtících nájezdech do vesnic po celé zemi nezabili. Alespoň takto nám je situace ve filmu podána. Jedním z takto přeživších je i Solomon Vendy - při záchraně rodiny sám padl do zajetí RUF (rebelů) a byl ušetřen jen proto aby mohl hledat diamanty. Jo a představte si tu náhodu, po pár minutách filmového hledání našel stokarátový diamant! No o čem by ten film taky pak byl, že... Shodou okolností, které tu nebudu popisovat, se Solomon diamant zakope, dostane se do vězení a tam se potkává s Danny Archerem (DiCaprio), bývalým jihoafrickým žoldákem, momentálně si vydělávajícím na chleba pašováním diamantů v horských kozách...živých. Archer se o diamantu dozví a tím odstartuje hru o Solomonovu důvěru, rodinu, jejich krk a později i jeho vlastní.
Chvílemi film připomíná "Honbu za diamantem" v podstatně méně romantickém duchu, každopádně se jedná o překvapivě dobrý akční thriller, byť s celkem odhadnutelným dějem a závěrem. Co bych vcelku pochválil je spád, protože i přes více jak dvouhodinovou stopáž má děj tempo a po cestě za diamantem se zdržíme na několika místech, více či méně očekávatelných a působivých. Postava Solomona, manžela a otce 3 dětí, se chová vcelku uvěřitelně, rozumně a patřičně zoufale. Proti tomu Archer je vypočítavý spratek, který by zaprodal i vlastní matku, kdyby z toho měly kápnout prachy. Aby to nebylo tak chudé na postavy a děj, objevuje se po chvíli ještě novinářka Maddy (Jennifer Connelly), která na závěr sehraje důležitou roli. Proti nim stojí RUF, které se chová podobně fanaticky jako Saudi v Království výše, v čemž bych viděl určitou paralelu obou filmů.
V podstatě jediný problém, který jsem měl (částečně), byla DiCapriova postava Dannyho Archera. Postava pubertálně odrzlého, citově otupělého a cynického obchodníka se smrtí, který zároveň díky své minulosti byl za drsňáka, který v akčních scénách působí jako "rambo" element filmu - co střela to zásah, nikdo ho nezasáhne, všem ujede a vše má v merku, navíc je okouzlující společník pro Maddy a... a pak se to najednou začne lámat a z něj se začne stávat nesobecký člověk se svědomím, kterému najednou nejde o jeho vlastní zisk, ale o...já nevím co..Solomona a jeho rodinu? O Mandy? Ó ano - já nemám nic proti tomu, že lidé se mění a že scénárista chtěl postavu zlidštit a nechat ji prozřít a projít očistcem, ale ta změna... ta změna tak šustila papírem! Ano, to je ten problém - měl jsem ze scénáře mnohdy pocit, že vše dře až na kost a ze všech stran chce něco získat, obsáhnout toho co nejvíce... Masakry a školení RUF byly co nejdémoničtější, byť naštěstí ne zcela explicitní, film se okrajově dotkl politiky a humanitárních pomocí, novinářského hyenismu, útočilo se na city přes Solomonovu rodinu, přes flirt mezi Maddy a Archera, přes Archerovo proměnu. A ano, to co se na konci stane, do děje zapadá, v podstatě film nemohl být zakončen jinak, ale to je právě problém - divák vycítí, kam film směřuje a že to jinak dopadnout nemůže - Archer se nezadržitelně mění v Jacka z Titanicu... a to mě, subjektivně, trošku vadilo.
Každopádně, je to čistě subjektivní hodnocení a film jako takový rozhodně můžu - pokud tento žánr máte rádi a krev a DiCaprio vám nevadí - doporučit ocejchováním kvalitní 8/10.

Noc v Muzeu (Night at the Museum)


Sice se říká - to nejlepší na konec, ale v tomto případě by to mohlo platit pouze v případě, že bych si chtěl na recenzi pořádně smlsnout. Možná mě někdo bude odsuzovat za kritiku téhle zhovadilosti s rozpočtem 120 mil. USD, ale tahle rádobyzábavný "rodinná" lekce z rodinné soudržnosti a historie USA mi tedy zrovna nesedla.
Předně - hlavní hrdina s debilním jménem Larry Daley (Ben Stiller, ach kde je konec Gaylordu Fuckerovi) je typický ztroskotanec, kterého nám má být líto, protože dělal rádobyvtipnou, houbyvydělávající práci, je rozvedený, má syna, nemá peníze, bude se muset stěhovat a hlavně - není v očích jeho bývalé ženy patřičným vzorem pro svého syna jako jeho "nový" otčím, burzovní makléř. Ve výborném "Děkujeme, že kouříte" se podobné problémy řeší tak, že si hlavní hrdina zavolá "nástupce" u své bývalé a řekne mu - "já jsem otec, ty seš jen ten kdo píchá jeho matku" (...takže mi přestaň vychovávat dítě), ale v této popcornové víkendové taškařici Larry šáhne po první (a možná taky poslední) práci, kterou ten den mohl sehnat (pozor! Ten samý den! Naše úřady práce, zpozorněte!) aby mohl hrdě ukázat synovi, zač je toho loket v zemi neomezených možností a virtuální svobody. Už teď se mi z toho klišé chce zvracet...aspoň že jsme si to odbyli během deseti minut a během 20 minut už máme noc v muzeu.
Film trpí klasickým syndromem - máme dobrou ústřední ideu, mnógo možností, ale ničevo nápadů. Pointa, na které chtěli scénáriste vystavět děj, je jednoduchá - v muzeu vše se soumrakem ožívá a s úsvitem opět usíná...a Bene Stillere, popasuj se s tím jak nejlépe dokážeš! Ano, jak to bývám zvykem, jsou tu kvalitní scény/momenty/záblesky bystré mysli scénáristů, ale je jich proklatě málo. Zmenšený kovboj Owen Wilson bojující s Římany, jeden fórek o tom jak se mumie učí anglicky a jedna "roztomilá" socha z Velikonočního ostrova... Proti tomu stojí klišé jako např. rozpustilá opice, která Larrymu krade klíče a čůrá po něm (to má být vtipné?). Zbytek filmu je totálně nevýrazná šeď, kdy se ani moc nezasmějeme, ani si neřekneme:"to je dobré, to je přece narážka na to a tamto". Minoritním problémem je i délka filmu, který z poloprázdné sklenice dělá prázdnou vanu. 5 vtípků roztahaných do 105 minut čísté projekce je tím opravdu nejvypečenějším vtipem na úkor nás diváků. Říkám si co je špatně. I přes moji kritiku, kritiku, kterou jsem četl ze všech stran, film vydělal cca 570 mil. USD celosvětově... a já nechápu... Snad jedině že by se všichni nechali nalákat na ukázky a pak na to šla celá rodina i se sousedovic dětma a než se stihlo rozkřiknout, jaká je to ptákovina, tak už to všichni viděli... Opravdu nevím, jak jsem to dokázal sám dodívat celé bez přetáčení... Zcela průměrný film...děti do 10 let si to možná užijí, ale dospělí se ukoušou nudou... 4/10

Žádné komentáře: