pátek 17. dubna 2009

Watchmen / Strážci - 8/10

Nevím, opravdu nevím, kdy naposledy jsem měl tak dlouhou pauzu mezi dvěma příspěvky tady na mém "slavném" blogu, okolo kterého se motá víc lidí a průserů, než tanečnic kolem tyčí ve striptklubu za jednu směnu... Nebudu tady ale rozjímat a filosofovat o nesmrtelnosti brouka a leností bloggera, který si výmluvu vždy najde, a zkusím něco napsat - rozhodně by bylo o čem. Teď jen otázka, jestli to ještě někdo bude číst, protože předpokládám, že jsem ztratil už i ty nejvěrnější čtenáře... Budiž jim lehké, křemíkové nebe.
Tak vezmeme to letem světem, přece jen potřebuju virtuálně dohnat měsíc života během cca 2 hodin datlování do klávesnice a ani moje dlouholeté zkušenosti z ICQ a chatu mi dnes nepomohou, protože jsem vyšel poslední dobou ze cviku. Chronologicky první na řadě jsou...

I) Watchmen
- film, který jsem tu avizoval už několik týdnů dopředu, a na který jsem se naštěstí i přeze všechny komplikace nakonec dostal. A jsem za to rád, rozhodně nešlo o špatnou investici. Jak už jsem předesílal v "preview" tak komiks jsem četl, což mělo jednu nesmírně důležitou výhodu - nemusel jsem se soustředit na dialogy, které chvílemi byli stejně problematické jako v knize. Víte, příběh Watchmenů totiž nutí k zamyšlení a většina slov je v dialozích pečlivě volena a celkový smysl toho co kdo říká, je na první pohled možná trochu skrytý. Obzvlášť u Rorschachových monologů má člověk pocit, že čte slovník cizích slov, z čehož logicky plyne, že pokud si jdete na film uklidnit nervy po celotýdenní šichtě, tak brzo zjistíte, že jste si spletli kinosál s Růžovým panterem 2. Proč to tak dlouze rozebírám - jakožto člověk, který zná komiks, ví o čem je příběh, který zná Rorschachovi monology a většinu hlášek, protože je musel číst někdy několikrát, aby je pochopil či naplno vnímal, jsem se mohl zaměřit víc na audiovizuální stránku filmu místo hektického čtení titulků a mám dojem, že i to mi pomohlo v tom, si film mnohem víc vychutnat. Síla filmu jako takového je, řekl bych, ve věrnosti převedení drtivé většiny reálií komiksu na filmové plátno. Přiznám se vám bez okolků, že prvních 10-15 minut, mi málem běhal mráz po zádech a připadal jsem si jako malé děcko, které se poprvé dívá na něco takového, jako je letitá klasika Souboj Titánů. Úplně jsem se tetelil nadšením, jak je to skvělé a samotného mě překvapilo, jak silně na mě film zpočátku působil - skoro se mi chtělo křičet - "jsem uvnitř, je to všechno takové, jak jsem chtěl a JE to super" (prosím vás žádné dvojsmysly, ano?) Úvodní titulky doprovází dobová hudba (děj se odehrává v alternativních 80.létech), představuje se vám historie Minutemenů a začátky Watchmenů (spolky zastánců práva, maskovaných v pochybných převlecích), znalec díla A.Moora si rochní ve zpracování dobových kostýmů a všelijakých detailů.... a neznalec zřejme neví, co sleduje a jak se říká:"nechytá se", v lepším případě si nevšimne výrazných pomrknutí puntičkářského režiséra směrem ke znalému divákovi. Lidé, kteří při zaslechnutí slova Watchmen tipují, že jde o walkmana s obrazovkou, tak budou chvílemi tápat, zuřivě číst jeden titulek za druhým a přemýšlet nad ulítlostí postav jak po výtvarné, tak po mentální stránce. Z ústřední sebranky pošuků snad nikdo není vyloženě normální a paradoxně vám může být sympatický vlastně kdokoliv čímkoliv. Navíc se s vámi vsadím, že sledování toho největšího magora si nejvíc užijete. Kdo uhádl Rorschacha, vyhrává výlet na Mars, o cenu se přihlaste u Dr.Manhattana.
Po dějové stránce se odmítám pouštět do nějakého rozboru - přečtěte si hrubý obsah kdekoliv jinde, ale po mě to nechtějte. Vysvětlovat tu něco o apatickém Dr.Manhattanovi, jediném opravdovém "superhrdinovi", jehož zneužívá USA, aby v době studené války držela v šachu SSSR... Rorschachovi, který zaslepeně bojuje s lůzou velkoměsta i přese všechny klacky hozené pod nohy policií a Keenovým zákonem (zakazující existenci neoficiálních, maskovaných zastánců práva)... NightOwl(ovi), variaci na Batmana, který páprdovatí, místo aby pokračoval v tom co ho baví... Cynickém Komediantovi, který se až zvráceně vyžívá v potlačování násilí opět násilím... Co se týká vykreslení postav, ideálně je vystihuje tato citace: "Záměrem Alana Moorea bylo vytvořit čtyři nebo pět úplně odlišných pojetí vnímání světa a nechat na čtenáři, aby si vybral, které z nich je pro něj morálně nejpřijatelnější. Moore nechtěl do čtenáře "tlačit" morální ponaučení a místo toho chtěl ukázat rozpolcenost postav. Moore řekl: "Chtěli jsme všechny ty lidi ukázat bez příkras. Říci, že i ten nehorší z nich má svůj význam a i ten nejlepší má své chyby."
Výše uvedené (i další) postavy, dohromady směřují, zprvu nevědomky, do jednoho cíle. Ušlechtilého, ale draze vykoupeného. Krom hlavní zápletky pak má každá postava příběh svůj, poměrně dobře převedený z komiksu na plátno. Samozřejmě v některých momentech bylo nutné určité zestručnění z časových důvodů a pro snazší pochopení ze strany diváka, ale to je nemoc všech "knih" převedených na plátno. I přesto si nemyslím, že by ve filmu něco vyloženě chybělo a není mi moc jasné, CO bude v chystané 4 hodiny trvající DVD verzi filmu... Obávám se, že jedinci, kteří to pak zkouknou vcelku, budou zralí na zápis do Guinessovky za odvahu.
Ať to ale shrnu a nežvatlám tu zbytečné věty, které stejně nikomu nic neřeknou:
-audiovizuální stránka na jedničku, i zvolená hudba tomu pasuje jak prdel na hrnec, nebýt jednoho úletu, kdy jsem se hlasitě smál, což se mi u erotických scén běžně nestává...
-herci béčkoví, ale u komiksu to tak nějak zkousnete. Vesměs dobře zvolení, jen ten Ozymandias se mi opravdu moc nelíbil, byť musím uznat, že svoji roli zahrál asi ideálně. Jen mi tam proste nesedí - představoval bych si tam někoho s obličejem Old Shatterhanda Lexe Barkera (ovšem když mu bylo tak 30).
-některé scény byly krásně "vychytané", jiné ovšem zaváněly vykrádáním sebe sama (resp. režiséra). Kdo pamatuje úžasný záběr Leonida z 300, kdy ho zboku zabírá zpomaleně kamera a on se probíjí zástupy nepřátel, tady uvidí ten samý, jen už ne tak efektní záběr. Na druhou stranu při Rorschachově odchodu z vězení a zastávce na toaletě, je efekt lítačkových dveří opravdu šikovně zakomponovaný.
-komiks, ačkoliv vážný, obsahuje hodně černého humoru, který byl většinou doslova zachován, takže se několikrát hodně zasmějete
-oproti tomu postava Dr.Manhattana vám dost možná přijde naprosto mimo mísu a naprosto mimo celý film...ale vězte, že je to tak schválně.

Váhám, jestli film doporučit někomu, kdo komiks opravdu nezná a neví co od filmu/příběhu čekat. Je to surový, krvavý, vážný a stylový film, na jehož strávení musíte mít ten správný žaludek. Pokud se vám ale strefí do vkusu, myslím že by se vám mohl líbil. Já sám za sebe dám plusovou 8/10.

Pokud si o Strážcích chcete přečíst něco víc, doporučuji např. Wikipedii. Pozor na spoilery!

Žádné komentáře: