pondělí 24. listopadu 2008

Quantum of Solace - 7/10

Trošku záhadný název zdobí poslední Bondovku a je pro ni v mých očích tak trochu příznačný, protože tak jako mi v tento moment, než si ho přeložím se slovníkem v ruce, nebyl moc jasný význam názvu, stejně tak jsem se místy ztrácel v ději posledního Bonda. Ale pěkně od začátku...
Předně - ačkoliv se film tváří jako "stand-alone" film, tedy další samostatné dobrodružství Jamese Bonda, obsahuje snad nejvíc odkazů na předchozí díl v historii série. Tvůrci tak nějak počítali s tím, že jste viděli Casino Royal a tak nás bez rozpaků hodí do děje jako neplavce do rybníka - tu máš vodu, plav, tápej, top se - jak je libo... Kromě ústředního motivu pomsty a tajuplné organizace stojící za vším a s prsty všude, včetně Budulínkovy světnice, přechází z Casina i řada postav - šéfka M je samozřejmá, ale je tu bývalý agent Mathis, americký agent CIA Felix a další. Docela chyták je také v tom, že všude v marketingových informacích čtete: "děj QoS bezprostředně navazuje na Casino". A to opravdu bezprostředně - postřelením pana Smithe Casino končilo, jeho odvozem do italského úkrytu MI6 Qantum začíná. Problém je ale v tom, že přecházející agenti Felix a Mathis jsou někde úplně jinde, než jsme je viděli v Casinu - například Mathis je čerstvým rentiérem a při rozhovorech s Bondem všichni nostalgicky vzpomínají na dávné události z Casina - zmatek ukončilo až připomenutí, že Casino samo o sobě obsahovalo časový odskok mezi hlavní zápletkou a závěrem v Benátkách - ale kdo si to má po dvou letech pamatovat.
Jak jsem už napsal - děj je o pomstě, o tom jak se dabl-ou-sevn vymkne kontrole a chová se jako by od nejbližší márnice dostával volňáska do kina za každý nový kšeft. Před ním vidina pomsty, za ním jen mrtvoly. Z toho plyne i celkem logický důsledek - agent na samotářské misi proti rozkazům nemůže být podporovaný MI6 a tudíž pozbývá klasických serepetiček pro Bonda typických - už v Casinu jsme tzv. gadgets viděli pomálu, a v QoS už nejsou v podstatě žádné, když nepočítáme zázračné mobily Nokia o tloušťce 10 mm, fotící lépe jako zrcadlovky s teleobjektivem. Ale Bond byl vždy o nadsázce a podobné kraviny vidíme v každém filmu s trochu špionážní příchutí... Zpět k ději, ve kterém vidím jednu ze dvou slabin filmu - nevím jestli to bude jen můj problém, nebo by se mnou po shlédnutí filmu souhlasilo víc lidí, ale i díky tomu, že jsem si moc nepamatoval Casino, jsem se často ztrácel v ději, ve jménech a v motivacích záporáků. Kromě Bondovi pomsty se filmem táhla poměrně nedůležitá linie čachrů s pozemky v Bolívii, nebo kde, a ač možná byla výsledná pointa primitivní, její podání bylo dost zamotané a místy neprůhledné - a pokud je režisér vypravěčem a kvalita vyprávění vypovídá o kvalitě režisérské práce, pak nehodnotím zrovna kladně. Možná kdyby se nejednalo o film z Bondovské série, ještě by jste prominuli onu plytkost, ostatně Bond nikdy nebyl nic pro myslitele, ale alespoň měl poutavé motivy a děj - to mi v tom moderním pojetí, spolu s Bondovskými udělátky chybí. Nezachrání to ani nadupaná akce, ani sem tam choreograficky poměrně originální akce a sveřepý výraz Daniela Craiga, který je na celém filmu asi nejzajímavější, a díky čemuž nemáte problém s ním cítit a fandit mu v jeho cestě za pomstou. Ať už víte proč a co ho vlastně motivuje a jestli je opravdu pouze utržený ze řetězu, nebo jde o službu vlasti na vlastní pěst a za každou cenu. Ostatní přicmrndávači jsou standardem a nijak nevyniká ani záporňák či kdokoliv jiný.

Ještě bych tu rád zmínil jednu výtku směrem k filmařům, možná nejen k těm stojícím za touto Bondovkou... Zdá se mi, že poslední dobou filmaři točí akční scény stylem - co nevymáčkneme z natáčení a kaskadérů, doženeme ve studiu střihem a agresivní hudbou. Začínají mi už dost lézt krkem ony bleskurychlé střihy na auto jedoucí 50km/h a zrychlené záběry na sérii úderů, které z Bonda dělají Seagala zamlada. Ano, sledujete akční scénu v němém úžasu a tají se vám dech, ale občas si říkám, jestli by před filmem nemělo být varování před možným epileptickým záchvatem. Krom toho vlastně na plátně nic nevidíte a nestíháte sledovat děj díky bleskurychle se měnícím úhlům záběrů... Asi je to umění udělat z komára velblouda a za míň peněz, ale od dob Transformers jsem na tyhle zmatky dost alergický a za úvodní honičku v Quantum of Solace a několik bitek jeden na jednoho by zasloužil koordinátor akčních scén pěstí mezi oči...a hezky zpomaleně.

Takže když si to shrnu - akce, na které film stojí a padá, je vlastně taky docela odfláknutá - ale uvědomíte si to až s odstupem - v kině vás film nabije adrenalinem. A když při sledování plátna přestanete myslet, zapomenete, že je to Bond, a budete si jen užívat dobře nasvícených záběrů z různých úhlů na všechny ty produkt placement serepetičky (auta, hodinky, sluneční brýle, mobily), sympatickou Olgu Kurylenko (ano, ta co hrála v Hitmanovi) a testosteronem nabušeného blonďáka s postprodukčně modrýma očima, tak se vám bude film líbit a odejdete spokojení... jen v tom proboha nehledejte nějakou logiku, realističnost či složitosti... Tohle není umění, tohle je popcorn...
7/10

PS: úvodní song v podání Alice Keys je opět nic moc, od dob Zlatého Oka nám to nějak upadá...

PPS: a na závěr perlička pro angličtináře, která mě opravdu hodně, ale hodně pobavila:-)

1 komentář:

tlamiczka řekl(a)...

:-)) Ta perlicka na zaver je perfektni, diky za ni, jeste ted se smeju :-))