sobota 1. listopadu 2008

Dead Space - recenze PC hry

Nedá mi to abych taky nepřispěl svojí troškou do mlýna. Po delší době jsem se totiž vymanil z područí online her a po stovkách hodin u téměř prehistorického Battlefieldu 2 a pár hodinách u méně starého Call of Duty 4, jsem se nějakou čirou náhodou dostal k nové pařbě, která mě udržela dýl než první hodinu a dokonce jsem se k ní druhý den vrátil - DEAD SPACE. Člověk musí přiznat, že aspoň k něčemu je dobré předplatné Levelu - každý necelý měsíc mám info o novinkách a co je nejlepší - můžu se mrknout na videorecenze, které toho řeknou mnohdy o hře víc, než 4 stránky textu - a právě videorecenze na Dead Space (na rozdíl od té psané), mě opravdu zaujala. Proč ne psaná? Pár temných, malých obrázků, sci-fi prostředí, které nemám moc v oblibě, EA jako tvůrce...navíc naprosto neznámý titul - nikdo mě včas reklamně nemasíroval... No prostě mě to nezaujalo... Pak se dívám Bartovi přes rameno na jakési temnější video, tam rozvážně běhá po chodbách nějaký maník v prapodivném skafandru, ustřeluje mutantům pařáty, grafiku to má slušnou, dobré i po zvukové stránce, a tak se zaposlouchám...hmm...prý 8/10. Nooo, to zní dobře... a tak jsem se do hry taky pustil.

Co by vás mohlo zajímat jako první, je určení, co je vlastně tenhle kousek zač. Ne wordovský simulátor nefungujícího mezerníku to není. Jde o survival horor VELMI podobný asi 2 roky starému Resident Evilu 4, mixlý s Doomem 3. Z obojího si hra vzala to nejlepší a výsledný produkt je chytlavou atmosférickou chodičkou/střílečkou s tajemným příběhem, kdy hlavního hrdinu, nemluvného Isaaca, vidíte před sebou (viz obrázky), chodíte po vesmírné těžební lodi USG Ishimura a střílíte po všem, co se hýbe, ovšem až poté, co to odněkud vyskočí a udělá bububu. Z RESI4 si hra převzala polovinu atmosféry, herní 3rd person pohled a interface, možnost vylepšovat a nakupovat zbraně, Doom 3 nám hra připomíná druhou polovinou atmosféry, prostředím a architekturou lodi, neoriginálním příběhem (nalezené a vypuštěné Zlo, neshody mezi palubním kapitánem a doktorem atd.).
Originální tak zůstaly pouze některé prvky, jako je interface a jeho grafické zpracování - mapa, inventář, absence HUDu - všechny informace jsou vám zobrazovány jako hologramy a věřte mi, že až je uvidíte, budou se vám tohle zpracování líbit taky. Poměrně originální jsou i zbraně (různé řezačky, plamenomet, laserová pistole) a samotný oblek hrdiny, který je originální hlavně po vzhledové stránce - co do výbavy, už jsme to tak nějak všechno někde viděli. Umíte se totiž pohybovat ve stavu beztíže, ve vzduchoprázdnu (ale odpočítává se vám zásoba kyslíku - takže obdoba pobytu pod vodou), máte něco na způsob gravity gunu (ala Half-Life 2) a také zpomalovač času (ala každá druhá střílečka), tady nazvaný "stáze", kterým dokážete zpomalit různé cíle, které tímto výbojem zasáhnete - ať už mutanty, tak rychle se pohybující prvky (dveře, plošiny), bránící v dalším průchodu.

Jak už jsem naznačil, příběh se motá kolem těžební lodi USG Ishimura - obrovského kolosu ala Červený trpaslík. V budoucnu se totiž těží stylem, že se pošle loď k planetě, vykousne se z ní kus o velikosti Manhattanu a ten se opracovává. Vy a dva vaši kolegové (klišé jako prase - baba a černoch. A stoprocentně tipnete správně kdo z nich umře) letíte na návštěvu kvůli opravě, ovšem už po 20 vteřinách je jasné, že s Ishimurou není vše v pořádku - leda by byli neplatiči ČEZu - všude tma, nic nefunguje, prostě "vypli proud". Akce přijde vzápětí po vylodění. Narazíte na první krvavé stopy, prvního mutanta, o život přijdou první lidé a vy jste odděleni od černocha s babou...prostě klasika. Poté 12 aktů posloucháte jejich příkazy a dobře mířené rady, aby jste se dostaly do zdárného konce... Víc popisovat nemá smysl, jde o tisící variantu na osvobozené zlo a originální jsou snad jen některé scénáristické kličky na úrovni hororu C kategorie, na hru to ale jakž takž stačí. Problém je spíš v tom, že zhruba někde mezi třetinou a polovinou hry získáte dojem, že si z vás hra střílí, protože z vás dělá opravdu "opraváře" a "poslíčka", který chodí z bodu A do bodu B, opraví X, zatímco se posere Y a tak jdete skrze bod B do C, spravíte Z a zpátky přes A jdete do D, ale pro změnu znovu nefunguje Y a tak pořád dokola, až si řeknete, že si mohli autoři vymyslet trošku lepší motivaci, proč vás prohánět po celé lodi.
Při vašich osamocených melancholických procházkách vás vyrušují krom příkazů hlavně již zmínění mutanti. Pozitivním prvkem je způsob jejich likvidace, kdy obecným pravidlem je "ustřelovat". Doporučuje se ustřelovat či jinak oddělovat mutantům končetiny, zabijete je tak mnohem rychleji než mířením na tělo nebo hlavu. Navíc každý mutant je trochu jiný, a tak tu máte ty klasické, kterým ustřelujete nohy a pařáty, pak další, kteří vybuchují, malinké s třemi ocásky (které jim pro změnu také ustřelujete) a nebo poměrně originální nepřátele, kteří se po zabití rozpadají na menší mutanty. Jediná škoda, že textury slizounů jsou vždy téměř stejné a i celkem nevýrazné (takové rozplizlé) a tak co do vizuální stránky jsou si někteří docela podobní.

Ještě důležitou věc bych rád zmínil - ostatní recenzenti se často vyžívají v oslavných ódách na úžasnou hororovou atmosféru, kterou by hra měla mít... No, asi takto - hra MÁ všechny náležitosti hororu, ale strachy se u ní rozhodně nepo...ete. A to u Dooma 3 jsem se několikrát málem po... a tak jsem ho raději ani nehrál. "DS" je takový mírnější, jakoby EA nevědělo, co si může ke svým, takovýchto her neznalým, zákazníkům dovolit. I když se všude ozývají krásně tajemné zvuky, hlasy a skřeky, hra je málo temná a většinou na vás už dopředu křičí "teď na tebe skočí odtamtud mutant, připrav se!", což je ohromná škoda. Za celou hru jsem se lekl asi 3x, z toho jednou při závěrečné animaci, a většinou se dostavuje jen prvotní strach při setkání s novým mutantem (ale to pak opravdu berete nohy na ramena a polohlasně si říkáte "dopr*ele co to je!?"). Z toho logicky plyne, že se budete bát ze začátku a ke konci už půjde spíš o rutinní likvidování nepřátel a procházení lodí vstříc konci příběhu (ne že by mi to vadilo, pro mě to bylo akorát, nemusím se nutně u her bát).

Nutno podotknout, že i přes neoriginalitu vás příběh bude zajímat (díky skvěle zakomponované češtině) a ničení nepřátel vskutku zábavné a tak vás hra udrží celkem bez problémů. Sám jsem ji dohrál na tři zahrání za cca 20 hodin při plynulém a podrobném procházení a jen jednom záseku.
To mi připomíná, že asi jako jedinou věc, kterou bych hře vyloženě vytknul, je nižší obtížnost (na normal), která mohla být i vyšší. Lékárniček jsem spotřeboval asi polovinu z těch možných, střeliva bylo na survival horor až až a hlavně se dalo dokoupit, a náročná místa byla ve hře jen nárazově. Vyloženě zklamáním pak byli bossové, cca 3 a půl, kdy vám zážitek zkazila buď hned vyzrazená rada "jak na něj" od kolegyně na vysílačce, nebo předtím přečtená recenze v Levelu:-)
SPOILER!!! Naprosto znechucený jsem pak byl ze závěrečného bosse, před kterým byly přípravy jako na válku, snad 20 skříněk z nejrůznějším střelivem a pak jsem si vystačil s pobíháním sem tam a střílením z jedné zbraně a se dvěma zásobníky. To už byly opravdu těžší i leckteré obyčejné přestřelky ke konci hry. Opravdu nedůstojné zakončení hry. KONEC SPOILERU!!! Když to srovnám právě s RESI 4 nebo Metal Gear Solid 2&3, je to sto a jedna - vedle Japonců jsou EA amatéři pro hráče s mateřské školky.

Ještě něco málo k technické stránce hry... Co jsem moc nepochopil, byly stížnosti na různých diskuzích, že se hra špatně ovládá a vůbec, že má špatné ovládání. Asi nehráli RESI4, kde se muselo při střelbě stát. "DS" je ovladatelný klasicky přes WSAD + myš, stiskem pravého tlačítka na myši zamíříte a levým střílíte. Postava běhá naprosto bez problémů, kdy rovno je tam kam ukazujete myší a A a D jsou úkroky (nikoliv běhání doleva doprava jako např. u GTA4). Těžkopádnější je pouze práce s mapou a ten fakt, že klávesová zkratka lze nastavit pouze pro použití lékarničky, nikoliv doplnění stáze. Každopádně poznámka - pokud vám kurzor bude po obrazovce klouzat jako curlingový kámen po ledě, vypněte si V-sync - pomáhá to.
Grafiku komentovat nebudu, vidíte sami z okolních obrázků, že je povedená, a na mém Athlonu 64 x2 4200+, 2GB RAM a 8800GT se hra hýbala svižně na max detaily v 1440x900, krom nějakých hromadných přestřelek. Zvuky super, ty neměly chybu, i hudba zazněla, naprosto typická pro herní žánr. Bohužel i přesto že mám samostatný Sound Blaster Audigy hra měla problém se zvukem v tom, že se některé zvuky přehrávaly jakoby 2x po sobě, ale to považuju za chybu mého PC, jinak vše OK a hlavně mě potěšilo že hra naprosto bleskově zvládala "alt+tab" a celkově loadingy byly minimální.
Abych nezapomněl - Save byl k dispozici pouze omezeně, na pevných bodech a naštěstí inteligentně. Při úmrtí jste se navíc objevili většinou při vstupu do poslední místnosti, a tak i když jste neukládali, při úmrtí jste se nemuseli moc vracet...příjemně "user-friendly" řešení...

Dead Space je takový dort pejska a kočičky, kam autoři dali snad vše, co se v obdobných hrách kdy objevilo, jenže na rozdíl od Čapkových patlalů to dává smysl. Autorům se podařilo hru vyladit, prvky zapracovat tak, aby vám ani tak moc nevadilo, že jste všechno už tak nějak někde viděli a používali, a snad kromě nízké obtížnosti na survival horor a poutavějšího/originálnějšího příběhu, hra nemá výraznější chybu. Takže s těmi 8/10, které si hra odnáší z většiny recenzí, bych souhlasil:-)

PS: kdyby jste si chtěli přečíst profi recenze:

DEAD SPACE podle Bonuswebu...
DEAD SPACE podle Games.Tiscali...
DEAD SPACE podle Hrej...
DEAD SPACE podle Gameparku...

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Bonjorno, kecalkovi.blogspot.com!
La farmacia en linea per acquistare Viagra, Cialis, Levitra in modo anonimo e [url=http://farmamed.fora.pl/ ]Come Compra cialis online[/url] libera consultazione. [url=http://farmitalia.fora.pl/ ]Dove Compra cialis online[/url] nuynjrgo, acquistare cialis online, njnwcamk, cialis vendita, tatpqngy, [url=http://milanofarma.fora.pl/ ]Come Compra cialis in Italia[/url] ...personalissima opinione sul prodotto. il cialis ? una cosa per il coso. [url=http://farmanova.fora.pl/ ] Compra cialis [/url] Usato per raggiungere e mantenere l'erezione, Cialis Ё pu? risolvere i [url=http://farmaroma.fora.pl/ ]Come Compra cialis online[/url]

Anonymní řekl(a)...

Ahoj,
Doporučuji ti skvělou hokejovou hru. Vedeš svůj vlastní tým a hraješ proti ostatním hráčům z celého světa.Zaregistruj se přes tento odkaz:
http://www.powerplaymanager.com/r623208