pondělí 28. dubna 2008

Jumper - recenze

Tak a kdo se těšil, konečně se dočkal... Po opravdu dlouhé odmlce (obzvláště pro ty rozmlsané mým únorovým množstvím recenzí) se vracím s mým oblíbeným, subjektivním, slohovým útvarem, zvaným recenze - tentokrát jsem si vzal na paškál rozporuplnou, avšak námětem poměrně originální a zábavnou sci-fi "Jumper".

Průvodní "hype" (anglický výraz "reklamní švindl" pro přehnanou reklamní kampaň a marketingovou masáž nás ubohých nic netušících diváků, mnohdy by se dal česky komentovat jako "mnoho povyku pro nic") tohoto filmu dával, jako obvykle v této situaci, tušit jedné věci - film se buďto vcelku povedl nebo to bude tak nehorázná blbost, že se to snaží zachránit alespoň reklamou, která naláká do kin pár neopatrných blbců, kteří ho snad zaplatí.
Když vynechám nějaké detaily, opravdový příběh nám začíná na střední škole (ach to klišé) - David Rice (Anakin...aaaa...pardon, Hayden Christensen), loser přezdívaný Riceball, již od pěti let zamilovaný do spolužačky Millie (Rachel Bilson) se právě nadechuje k dalšímu nervóznímu oslovení své milované s dárkem v ruce. K vrcholu pubertální romantiky se připlete spolužák/hulvát, dárek vezme, hodí směrem k zamrzlé řece, kde se zastaví až uprostřed ledem pokryté řeky. David jako správný zamilovanec (od slov zamilovaný pitomec) se samozřejmě vydá na tenký led a jak to klišé dopadne je nasnadě... co už ale klišé není, je řešení svízelné situace - David se zpod ledu instinktivně teleportuje, náhodou do místní knihovny, a zatímco si téměř všichni myslí, že se utopil, on po počátečním leknutí začne chápat svou nově objevenou schopnost a učí se ji ovládat - stane se Skokanem - člověkem, který se dokáže teleportovat na kterékoliv místo, kde už někdy byl, případně jej má na dohled.

Nečekejte ale klišé, že z prostého losera se stane další Spiderman, Batman, Fatman, Teleman, Jetman nebo Mr.Proper, zachraňující topící se děti a sundávající babičkám kočičky ze stromů ala Tackleberry z Policejní Akademie nebo čistící podlahy jedním stěrem... David byl od malička v nouzi, matka rodinu opustila když mu bylo 5, otec výchovu nezvládal... takže to dopadlo spíše naopak - David se nám vydá na dráhu sobeckého požitku, vykrádá banky, cestuje po světě, ráno snídá ve Florencii, dopoledne si zasurfuje na Fidži, obědvá v Paříži, siestu tráví na hlavě Sfingy a večer balí kočky v Londýně... Problémy nastanou jednoho dne při návratu domů do luxusního bytu, kde ho čeká Paladin Roland (Samuel L. Jackson) s hárem bílým jako sníh, tyčkou plnou voltů, odhodláním naštvaného Ramba, a ortodoxně-inkvizičním názorem, že Skokani jsou zlo, které je třeba vymýtit jakýmkoliv způsobem, nejlépe pak prošpikovat je rituálním nožem skrze hrudní koš...
Později se hlavnímu "hrdinovi", o jehož hrdinství by se dalo polemizovat, protože se jedná vždy o naprosto zištný a sobecký chtíč, dostane opět do cesty jeho dávná láska Millie a hned vzápětí další jumper Griffin (Jamie Bell), sympaticky šílený samorost, bojující proti Paladinům stejně razantními metodami, jakými oni " loví" jumpery, a děj nabere na obrátkách.

Asi nejužitečnější by dnes bylo si film nějak přesněji zařadit - ústředním motivem je to akční sci-fi ... (např. člověk skákající v prostoru, ponechávající za sebou stopu, kterou mohou proskočit Paladinové za pomocí jakéhosi udělátka, mírně futuristické obušky podobající se principiálně dnešním taserům (zbraň omračující elektrošokem) a naprosto uhozená barva vlasů Rolanda, zatímco všechny ostatní reálie jsou dobové) ... ale zároveň v sobě pojí klišé a náměty z romantických pubertálních komedií pro -náctileté. Prostě je to takový popcorn pro puberťáky, kde najdete všechno... Láska z dětství, šikanující spolužáci, naznačený nefungující vztah s rodiči, vzdor společnosti, superschopnosti zaručující neomezenou volnost, přerod hlavní postavy, losera, v hrdinu, zlem prošpikovaného Rolanda a jeho moderní inkvizice... Prostě takový bílý proti černému (doslova). Tedy spíš šedý, zase tak morálně plochá postava Davida není.

Jestli jste dospělí, tak si asi právě říkáte, že to není pro vás... ALE! Není to tak hrozné a pokud - a to je pravděpodobně velkou podmínkou - jste právě naladěni na notu bezduché akce s romantickými prvky, tenhle film by si vás mohl získat i přesto, že pravděpodobně nejste onou prvoplánovitou cílovou skupinou. Za sebe mohu říct, že jsem čekal, že film bude šílená ptákovina. O co víc mě díky tomu nakonec film překvapil pozitivně, je ve hvězdách, každopádně to bylo zábavné pokoukáníčko - rychlé uvedení do děje a seznámení s postavami, kdy za vyprávění hlavní postavy zároveň sledujete první střípky děje, poté objevování schopností a první prezentace schopností. Byť celkem krátký úsek, rozhodně tyto části u podobných příběhů patří k těm, které mám rád. Později následuje mix akce, romantiky a mírného dovysvětlování "kdo co a proč", druhá polovina filmu už je čistě akční. Vše odměřeno vcelku ve správných dávkách a podáváno ve velmi dobré trikové kvalitě a za pečlivého střihu;-). První setkání Davida s Rolandem a později s Griffinem v Koloseu jsou opravdu povedené scény po trikové stránce, a co do kritérií pořádné akce by také prošly se ctí. Finální souboj Skokani versus Paladinové je pak příjemným uzavřením dnešního story, které hodnotím až pro mě samotného překvapivě kladně - 7/10.

PS: herecké jsem úmyslně nechal na konec, tak trochu mimo důležitost, film si užijete i bez rozboru, kdo je zralý na malinu či naháče - Hayden je pro mě pořád Anakyn ze Star Wars a stále ho považuju za poměrně prkenného herce. Jamie Bell (krapet nám hošánek povyrostl a zdrsněl od dob Billyho Elliota) je proti němu mnohem výraznější a zábavnější, byť chápu, že je to rolí a Hayden se poměrně hodí do polohy sebejistého puberťáka, který je svým pánem a nedovedu si představit, že tito dva by si své role prohodili...což asi mluví pro castingový výběr. Rachel Bilson se dostávají k dispozici jen dvě polohy, a to ležmo a běžmo, u kterých střídá usměvavý srnčí pohled s otázkami proč, nic jiného od ní nečekejte a Samuel L. Jacksona bych obsadil do role jumpera, alespoň by se vysvětlil jeho pivas. Místy působí démonicky a jako mírný pošuk, obzvláště když drží v ruce narezivělý vykosťovač, ale totálně pokazil image své postavy závěrečným úšklebkem ve stylu "ale ty náš rošťáku", místo "you SOB, I will find you and kill you... etc", který mu nezapomenu. Všichni ostatní, kteří se ve filmu mihnou, jsou zbyteční a nezajímaví.
Vizuální stránka filmu je, jak už jsem řekl, výborná, té bych neměl co vytknout, stříh dodává akčním scénám správný šmrnc a víte kde se co děje i přesto, že Skokani změní místo výskytu 3x za sekundu. Scénář byl v mých očích příjemně časově navazující a příběh plynulý... Já opravdu nemám, co bych tomu filmu vytknul... Prostě nadprůmerná zábava, na efekt, s mladými herci, bez nutnosti přemýšlení... Vyšší hodnocení není jen pro to, že na film se podíváte a víte že prostě spadá do této kategorie. Byť jsou triky fajn a nápad cool, jde o jednodušše vystavěný příběh a krom nápadu s jumpery na něm nic originálního není, není tu to, co hledají už půl roku na nově (tajemný x fucktor), ale i přesto jde o kvalitní zábavu pro široké masy. Možná proto si také při rozpočtu 85 mil.USD vydělal cca 250 mil.USD celosvětově.